torsdag 3. mars 2011

Tiramisù

Nå er det ikke lenge igjen til boken Sjarmerende Uterom kommer ut til butikkene! Forfatteren er Ellen Dyrop (http://www.charmerendegjenbruk.blogspot.com/ ) og med Helge Eek som fotograf, ble jeg veldig smigret og synes det var veldig stas om å få spørsmål om å lage maten til boken, og hva jeg svarte? JA!


Og bare det at den maten jeg har laget er på forsiden, gjør meg igrunn veldig veldig stolt! Boken kan man forhåndskjøpe på nettet her : http://gyldendal.no/Fakta-og-dokumentar/Hobby/Sjarmerende-uterom :)

Og mens jeg venter på boken har jeg tenkt til å dele med dere oppskriften på en fantastisk tiramisù som jeg var med å lage når jeg var i Italia.


500 g mascarpone
6 egg
2 pk med lady fingers.
(Dette får du i kjeks hyllen på de fleste butikker, og det står nok tiramisu og noe annet italiensk på de ;) )
4 ss sukker
ca 4,5 dl kaffe
4 ss kakao
8 cl cognac

  • La alle ingrediensene bli romtemperert, så blander du 4 cl cognac, kaffe og 1 ss kakao i en lav bolle, og la dette bli romteperet.
  • Skill eggeplommen i fra eggehviten.
  • Miks sammen eggeplommene og sukkeret til en nesten eggedosis og tilsett mascarponen og resten av cognacen og pisk videre til det blir en glatt røre.
  • Pisk eggehviten stiv.
  • Pisk så inn den stive eggehviten forsiktig i osteblandingen.
  1. Dypp så kjeksen en og en med sukker siden opp, og dypp den bare ned, og opp straks.
  2.  Legg disse ettervært i en ildfastform, eller en annen lavform med sukker siden ned, da vil kaffen trekke seg igjenom kjeksen.
  3. Og når hele bunnen er dekket, legg 1/3 av osteblandingen over kjeksen, slik at alt er dekket.
  4.  Gjenta prossessen med dyppingen, og kremen og avslutt med et godt lag med kakao pulver.

Bør helst stå i 3-4 timer, og kan stå i kjøleskapet oppmot 4 dager.

Nytes!





Dette er det beste jeg kan få!

3 kommentarer:

  1. Så artig og kjekt at du har laget maten som er på forsiden av boken "Sjarmerende Uterom". Du kan jammen være stolt av det. Jeg gleder meg veldig til boken kommer, for uterommet er en viktig del av mitt gode hverdagsliv. Venter i spenning...

    SvarSlett
  2. Takk for koselig kommentar!
    Tiramisu er kjempegodt, din ser bedre ut en min.
    Skal prøve din oppskrift neste gang.
    Ha ei fin helg! : )

    SvarSlett
  3. Hei Tina
    Så hyggelig at du skriver om Sjarmerende uterom....du har all grunn til å være stolt over den deilige maten du har laget til boken.
    God uke til deg.
    klem...Ellen

    SvarSlett