onsdag 9. mars 2011

Dobbel Choclate Walnut Brownie

Når man er å handler, og du ser "Ta 2 betal for 1" tenker man som regel "åå, dette må jeg benytte meg av". Når jeg tar toget hjem til Moss, og det kommer ingen å setter seg ved min side, og jeg får to seter å benytte meg av, føles det alltid litt bedre. De få gangene jeg har knekt ett egg, og oppdager at det er to eggeplommer i steden for ett blir jeg alltid litt overasket. En dobbel seng er føles alltid luksus ut, man kan strekke seg utover hele sengen. Sånn var det også i går, når jeg skulle lage en brownie med valnøtter. Hvorfor ikke ha også hakket sjokoladebiter i sjokoladerøren, og gud så godt det ble! Og det er jo sånn i kjærlighet også, at to er alltid bedre enn en.



180 C i 20 min - Stor langpanne og litt til. Hvis du deler den på tre er den til ca en vanlig springform på 24 cm. - midt i ovnen.

1 kg sukker
12 egg
900 g mørk sjokolade
720 g mel
20 g bakepulver
20 g vaniljesukker
600 g smør
100 g mørk hakked sjokolade
300 g hakkede valnøtter



Ha smøret i en kjele, og pass på at den er litt romslig iogmed at du skal blandet alt i den til slutt. Når smøret har begynt å smelte har du i sjokoladen, og lar den smelte på svak varme.



Ha sukker og egg i en bolle, og pisk lett til alt har blandet seg.




Mål opp mel, bakepulver og vaniljesukker og bland det lett i en bolle, slik at bakepulveret og vaniljesukkeret har fordelt seg fint i melet.



Hvis du har en foodprosessor kan du ha valnøttene og restene av sjokoladen i bollen, eller hakke godt med kniv hvis du ikke har foodprosessor.


Når man har alt klart i boller, noe man kaller for mice en place, så er det så mye lettere og blandet alt sammen tilslutt.



Vend så inn nøtte- og sjokoladeblandingen i den smeltede sjokladen. Hvis du kan ha fingeren din i den varme sjokladen, og den kjennes behagelig varm, så er den temperert nok.


Rør inn litt av melet i røren.



Ha så i eggeblandingen og resten av melet og rør godt sammen til en glatt røre.


Volià!

Has i form med bakepapir, da er den mye lettere å få ut av formen. Kaken vil være klissete og virke uferdig når du tar den ut. La den få avkjølt seg og helst i et kjøleskap til den har blitt kald. Da kan man ta den ut av formen også skjære kaken i den størrelsen man ønsker. Hvis du deler den varm og tenkte å servere den lun, vil det bli veldig klissete, men forall del, sikkert nydelig det også :)

- Tina



3 kommentarer:

  1. Åhh, skal jeg prøve ut! Fikk helt vann av å lese og se denne <3 naaaam! Bra jobba Tina!

    SvarSlett
  2. Hei Tina
    Herlig sjokoladekake...jeg liker ordtaket til Mae West så godt: for mye av det gode er bare herlig.
    God uke til deg.
    klem...Ellen

    SvarSlett