lørdag 26. februar 2011

Mens vi venter på vår

Det er dette som er den verste tiden i året synes jeg, vi venter på varmere tider, for det er jo bare tre måneder til vi skal feire 17. mai, og det er hele tre måneder siden vi startet. Sånn er det, vi kan jo ikke få i pose og sekk. Det er jo da vi skal være glad for at man kan faktsik sitte inne, lese bøker, sitte og titte litt på pcen sin, og sitte inne forran peisen. Alle sier at god mat fra bunnen tar så kort tid å lage, men jeg må si meg ganske så uenig. Skal man lage en god hjemmelaget suppe så tar det jo faktsik 4 timer å koke en kraft bare! Og selv om jeg er kokk selv, så klarer jeg ikke å ta meg tid til å lage det, i allefall ikke når jeg kommer hjem fra jobb. Derfor har jeg kraften i fryseren, som jeg har laget en søndag, eller en annen fri dag. Jeg har valgt å dele med dere en kylling / hønsekraft, for den kan brukes i kyllingsupper, blomkålsupper, grønnsaksupper, tomatsupper og det du måtte ønske.

Du trenger :
1 høne og 1 kylling
2 løk
150 g gulrot / eller bare et par stykker
1 liten sellerirot
1 liten purre
2 hvitløksfedd
1 bouqet garni*
6 l vann
salt

Jeg bruker både kylling og høne, for jeg vil ha litt av begge deler, bare kylling føler jeg at blir litt tamm, og hønen litt for mye høne. En bouqet garni er en bunt som inneholder: purreløkblad, 1 frisk kvist timian, 1 laurbærblad, 1 kvist frisk estragonu, 1 kvist persille og hel pepper. Dette må du ikke kjøre til butikken for å handle alt det, du kan godt bruke tørkede urter, men det blir ikke det samme. Bedre å bruke noe enn ingen ting. :)

Start med å vaske og rense alle grønnsaker, slik at du har det mice an place, eller på norsk, og ha det klart. Du kan veldige og koke kraft på hele hønen og kyllingen, eller å skjære ut brystfilèene og bruke de til garnityr eller bare som stekt kyllingbryst. Legg så hønen og eller kyllingen i en kjele, og hell på med kaldt vann og kok opp. Ta en øse og ta av det skummet som kommer opp, dette er protein, og er ikke noe farlig, men gjør at kraften din ikke blir så klar som du hadde håpet på. Ha så i alle grønnsakene og bouquet garni og la putre  i ca 3 - 4 timer. Ta så ut kylling/hønseavskjæret og sil kraften. Gjerne i et klede, ha så litt salt i kraften, ta det du tror, også halver det igjen. :) Kan fryses i poser, så er det bare å ta det opp når man måtte ønske å lage en deilig fløtesaus til kalkunen. :)

Hvis jeg skulle ha laget meg en suppe nå, måtte det ha blitt en thai insiperet kyllingsuppe. Da trenger du Chilli, ingefær, koriander og hvitøk. Kutt dette i små biter, og kok det sammens med kraften. Ha i kyllingbiter, paprika og gulrot. Jevnes med maizenna. Dette smaker kjempe godt og er sterkt og smaksrikt!




Dette er bare et illusjonsbilde, det er hentet i fra http://www.ifood.tv/blog/how-to-eat-consomme-traditional-meat-soup .




- Tina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar