torsdag 24. februar 2011

La Dolce Vita

Det jeg satt virkelig pris på i Italia var de gode og enkle lunchene. Sittende på en solfylt hveranda, spise litt enkel lunch med gode venner. Når man i dag her hjemme i Norge føler jeg at vi alltid skal vise våres naboer, venner og familie alt vi kan, og hvor flinke vi er. Vi er litt for opptatte med å imponere. Og det gjelder med mat også. Alle kafeer skal ha den beste lunchen og beste kaffen. Ting skal høres interresant ut og se veldig godt ut, ting inneholder ingredienser du ikke en gang viste fantes, og du kan jo drømme om å lage det samme selv.

Og lunch i mine høyne er mat man spiser fordi det går for lang tid mellom frokosten, og middagen. Og da er det greit at ting er enkelt og godt. Og jeg er ingen fanatiker som skal ha lett smør, lett brus og ha det groveste brødet. Det er de ekte råvarene som er best, og mest gunstig for kroppen, og med moderate menger selvfølgelig.

Hva med en enkel lunch hvor man lager seg en god kopp kaffe, og ikke noe Rema 1000 kaffe. Jeg tipper at du har sett den store fine kaffebønne maskinen hvor man kan kverne sin egen kaffe og lage en unik blandig i butikkene? Ja det er dyrere, men en utrolig god ferdig traktet kaffe.
Kjøp eller bak et god rustikt brød, eller foccacia. Server med Serranoskinke, peppersalami og eller mortadella skinke (Kan sammenlignes med servelat, men mye større og inneholder som regel oliven også.) Et godt smør, oliven og ost som, manchego, brie og roquefort og evt litt soltørket tomat. Nydelig lunch som du garantert kommer til å spise flere ganger.




...Og det er lov med et glass hvitvin i steden for kaffen, så lenge man har fri :)

- T


4 kommentarer:

  1. Hei Tina
    Så fin blogg...nydelige bilder og herlig matinspirasjon. God helg til deg.
    Klem...Ellen

    SvarSlett
  2. Denne bloggen ser jeg frem til å følge, også fikk jeg gleden av å bli den første ):

    SvarSlett
  3. Lunsjen høres utmerket ut, og så minner det meg om ferie. Det er noe jeg trenger og som jeg vil gjøre denne helgen til..... Gleder meg til å følgedeg videre.

    SvarSlett
  4. Takk for kommentarer! Det er veldig koselig å se at noen vil følge en ny ung bloggspire :):)

    SvarSlett