torsdag 24. februar 2011

Chocolat




Sjokolade må være det beste som finnes! I allefall synes jeg det. Det er så utrolig mye forskjellig sjokolade, både i kosistens og smak og kakaoprosent.
  • Den mørke sjokoladen inneholder minst 43 % kakaotørrstoff og inneholder ikke tørrmelk.
  • Lyse sjokoladen inneholder minst 25 % kakaotørrstoff og er tilsatt tørrmelk for å få en kremet og myk tekstur, og er også tilsatt litt ekstra sukker ;)
  • Den hvite sjokoladen inneholder ikke kakaomasse og regnes derfor egentlig for ekte sjokolade, men kan kalles mer for en konfekt. Den inneholder en kombinasjon av kakaosmør, sukker og tørrmelk, også blir den smaksatt vanligvis med vanilje :)
Og betegnelsen på prosenten viser hvor mye kakaomasse og kakao smør hele sjokoladen inneholder. Så ikke rart at sjokoladen med 70 % vises og være helsebringende i småmengder vel og merke. :)

Og under har jeg lagt ut et bilde av ei sjokoladekake jeg lagde når min pappa skulle ha gjester og ønsket en litt kraftig "voksen" sjokoladekake, og her kommer oppskriften. :)

150 g mørk sjokolade
100 g smør
150 g sukker
4 ss kaffe
200 g mel
3 egg
2 ts bakepulver

Glasur

200 g mørk sjokolade
3 ss smør
1 ss sirup (kan sløyfes)
2 ss cognac

175 celsius midt i ovnen ca 40 min i springform.

Smelt sjokolade, smør, sukker og kaffe i en kjele. (Husk og bruk en romslig kjele, når melet og egget skal også blandes i kjelen.) Når dette er smeltet, og du kan ha fingeren din i massen uten at det gjør vondt kan du vende inn melet og bakepulveret sammen med ett og ett egg om gangen. Røres godt inn, og helles i en smurt springform.

Når det gjelder det å smøre form, så bruker jeg det jeg lærte av min mor, bakepapir på platen, lukk igjen springformen, og smør hele formen da med smør, og dryss mel i, og dunk av overflødig mel.

Dette er en kakeoppskrift man kan leke seg med! Du kan ha i hakkede sjokoladebiter, nøtter, cognac og eller andre likører. Du kan bruke kakaopulver i steden for sjokolade, og bruke lys sjokolade hvis du vil det :)

Mens kaken er i ovnen, kan du starte på glasuren, den er utrolig enkel! Ha alt i en kjele, og smelt på svak varme under omrøring. Eneste feilen du kan gjøre her er å ha for høy varme slik at det svir seg.

Smøres over den ferdigstekte kaken, og pynt med det du måtte ha i skapet, eller ikke pynt i det hele tatt. Server kaken på en søndag, mandag, fredagskveld eller når det måtte friste med en nydelig mørk sjokoladekake. Men ingen ting smaker vel bedre enn når man kommer inn fra en lang skitur ute i vinterværet nå og spise et godt måltid!


- T

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar